Ga naar inhoud


Civilization III is een turnbased strategie spel. Het is in 2001 uitgebracht, en er zijn intussen 2 uitbreidingen van uitgekomen, te weten Conquests en Play the World. Het stamt af van Civilization, dat al in 1990 bestond.


Release datum: 30 Oktober 2001.
Ontwikkelaar: Firaxis
Uitgever: Infogrames Entertainment
Officiele web site: http://www.civ3.com/
Uitgever's web site: http://www.microprose.com/games/civ3_pc/
System eisen:

Inhoud

  1. Features
  2. Volken
  3. Units
  4. Grondstoffen
  5. Bestuursvormen
  6. Cultuur
  7. Diplomatie
  8. Wereldwonderen
  9. En hoe win je?

Features
  • Mogelijkheid beroemde leiders uit de geschiedenis te produceren om je leger te verbeteren etc.
  • Je kunt niet meer even efficient een vallei bezet houden met een phalanx als met een tank (wat dus wel kon in Civilization II).
  • Je kunt nu steden bombarderen met battleships, catapulten, etc. om hun verdediging te verzwakken.
  • De leiders van de verschillenden volken hebben nu ook gezichtsuitdrukkingen, die afhangen van wat voor deal je voorstelt.
  • Je kunt nu alles ruilen bv.goud tegen steden, vrede in ruill voor technologien en kaarten tegen goederen om maar een paar combinaties te noemen.
  • Geanimeerde units wanneer ze bewegen, vechten en ook wanneer ze niks doen.
  • Multiplayer Mogelijkheid (ooit in de toekomst als de heren van firaxis er zin in hebben).
  • 16 beschavingen om uit te kiezen en ook te spelen (afhankelijk van de grootte van de map waar je mee speelt..
  • 7 moeilijkheidsgraden.
  • Ingebouwde snapshot functie.
  • Je kunt mappen maken die 6x groter zijn dan de grootste map in Civ 2.
  • 24 wereldwonderen.
  • Beschavingen

    Amerikanen, Azteken, Babyloniers, Chinezen, Egyptenaren, Engelsen, Fransen, Duitsers, Grieken, Indianen, Indiers, Japanners, Perzen, Romeinen, Russen en de Zulus. Elke beschaving heeft een eigen "Unieke Unit" zoals bijvoorbeeld de Jaguar Warrior voor de Azteken en de War Cariot voor de Egyptenaren. Alle volken starten met hun eigen uitvindingen en speciale mogelijkheden.
    Zie Civs en Units

    Units

    Er zijn meer dan 60 verschillende units in het spel, zoals ridders, catapulten en tanks. Elk volk heeft, zoals al eerder gezegd, een eigen Unieke Unit. Deze units vervangen een andere unit in dat tijdperk, bijvoorbeeld de Babyloniers hebben in plaats van normale Warrior de Jaguar Warrior. Deze functie kun je wel uitschakelen.

    Bepaalde units hebben ook hun eigen grondstoffen nodig (zie hierna) waar de speler togang toe moet hebben. Dus als je kernwapens wil maken, hebben je uranium nodig, en als je een leger vol met tanks wil, heb je toegang tot staal, olie en rubber nodig. De units hebben in Civilization III geen 'resource shields' meer, in plaats daarvan betaal je goud om ze te onderhouden.

    Als een unit in als overwinnaar uit meerdere slagen komt, kan hij eerst worden promoveert tot een Veteraan, daarna tot Elite, en tot slot tot een 'Great Leader'. Great Leaders hebben de mogelijkheid legers te vormen, die uit 3 units bestaan, plus de leider. Je kunt maar een legerr per vier steden bouwen. Een Great Leader kun je ook gebruiken om een Kleine Wereldwonder te bouwen, genaamd Military Academy, of om Grote Wereldwondern sneller af te maken.

    Grondstoffen

    Hier een paar grondstoffen die voorkomen in Civ III: aluminium, brons, steenkool, vis, goud, paarden, ijzer, olie, rubber, salpeter, uranium, graan (+waarschijnlijk nog meer) en luxe goederen zoals edelstenen, goud, ivoor, zijde, specerijen and wijn. De basis grondstoffen werken op dezelfde manier als in Civ II, voedsel en productie etc. Nieuw in Civ III is dat je toegang tot bepaalde grondstoffen nodig hebt (dmv handel of doordat ze binnen je grenzen liggen) voor bepaalde units (zie hierboven). Luxe goederen verhogen het geluk in je beschaving. Grondstoffen kunnen ook op raken, dus gebruik ze verstandig.


    Bestuursvormen

    In Civ III zijn vijf bestuursvormen: Despotism, Monarchy, Republic, Communism en Democracy. Het enigste nieuwe hier is dat fundamentalism verwijderd is. Voor de rest werken de bestuursvormen op ongeveer dezelfede manier als in Civ II. Monarchy & Communism voor de veroveraar en Republic & Democracy voor de meer diplomatisch gerichte speler.

    Cultuur

    Cultuut speelt een heel belangrijke rol in Civilization III, zonder een hoge cultuur rating is je beschaving gedoemd onder te gaan. In het spel is zijn er 'culture points' , die je invloed over steden en grenzen bepalen. Om deze punten te verzamelen moet je cultereel verantwoorde gebouwen plaatsen, zoals bibliotheken, universiteiten, bepaalde wereldwonderen, enz. Dus hoe meer punten je verzamelt, des te uitgestrekter zullen je grenzen zijn en des te gelukkiger je onderdanen. Als je genoeg punten verzamelt hebt, kan het voorkomen dat een stad van een andere beschaving zich aansluit bij jouw beschaving, compleet onder de indruk van jouw cultuur. Diplomatische relaties met andere beschavingen zullen ook verbeteren als je cultuur rating hoog is.

    Als je echt goed bezig bent kun je zoveel cultuur punten verzamel dat je het spel zelfs wint. De andere beschavingen zijn zo verblind door jouw verlichte cultuur dat ze zich vol bewondering aansluiten onder jouw brilliante leiding.

    Diplomatie

    Net zoals in Civ II moet je eerst contact maken met de beschaving met wie je contact wilt. Om te beginnen met onderhandelen moet je eerst de kunst van het schrijven ontdekt hebben, als een verdrag wil ondertekenen moet je eerst kunnen schrijven, toch? In Civilization III kun je bijna alles ruilen met alles. Je wil bijvoorbeeld paarden om ridders te kunnne trainen, maar helaas, je hebt er geen, maar de Russen hebben er genoeg. Aan de andere kant heb jij wel een overvloed aan ijzer, wat precies is wat de Russen missen. Je kunt dit nu ruilen met elkaar, kopen, of misschien in ruil geven voor een wereldkaart. Als je aan het onderhandelen bent kan het helpen als je cultuur rating hoger is dan degene met wie je onderhandelt. Hij zal dan makkelijker akkoord gaan met een voorstel.

    Peace treaties, alliances en andere diplomatische acties werken op ongeveer dezelfde manier als in Civ II. Geld voor vrede, technologie voor een werledkaart of misschien een overeenkomst om bepaalde goederen uit het gebied van de tegenstander te halen. De mogelijkheden zijn eindeloos.

    Wereldwonderen

    Er zijn 32 wereldwonderen, 12 Grote and 20 Kleine. Ik ken nog niet alle Wereldwonderen, daarom is de lijst nog niet compleet. Grote Wereldwonderen zijn die dingen die in CivII oorspronkelijk Wereldwonderen waren. Ze kunnen maar een keer gebouwd worden, en diegene die het wonder bouwt krijgt de voordelen. Er zijn geen wereldwonderfilmpjes meer, maar daarvoor in de plaats wonder animaties. De Grote Werledwonderen kunnen ook sneller gebouwd worden met de hulp van Great Leaders

    Kleine Wereldwonderen zijn een nieuw soort wonderen die elke beschaving maar een keer kan bouwen, en de je pas kunt bouwen wanneer je bepaalde zaken hebt afgerond. Kleine Wereldwpnderen worden vernietigd zodra een stad ingenomen wordt, terwijl Grote Wereldwonderen overgenomen kunnen worden. (Zie ook Wereldwonderen)

    En hoe win je?

    Er zijn zes verschillende manieren om het spel te winnen.

    • UN victory: verenig de wereld achter jou.
    • Conquest: verover de wereld.
    • Spaceship: stuur een ruimtschip vol met kolonisyten naar Alpha Centauri.
    • Cultural: als je de meest verlichte cultuur in de werled bent geworden.
    • Domination: verover meer dan 75% van het landoppervlak.
    • Histograph: De beschaving met de beste score aan het eind van het spel wint.

    Tot slot hier iets wat de legendarische Sid Meier (de grondlegger van de Civilization serie) te zeggen heeft over dit fantastische spel: "We've developed a brand new graphics engine that will bring the Civ world alive like never before and we continue to work on an interface that will make Civ III the most intuitive to play in the series."