Ga naar inhoud


* * * * *

Overzicht Informatie Civilization III


Civilization III is een turnbased strategie spel. Het is in 2001 uitgebracht, en er zijn intussen 2 uitbreidingen van uitgekomen, te weten Conquests en Play the World. Het stamt af van Civilization, dat al in 1990 bestond.
Release datum: 30 Oktober 2001.
Ontwikkelaar: Firaxis
Uitgever: Infogrames Entertainment
Officiele web site: http://www.civ3.com/
Uitgever's web site: http://www.micropros.../games/civ3_pc/
System eisen:
  • Pentium II 300 mhz
  • 32 MB RAM
  • 500 MB (tot 700 MB) vrije HD-ruimte
  • 4X CD-Rom
  • DirectX 8a compatible video card (1024x768x16bit)
  • DirectX 8a compatible geluidskaart
  • Windows 95/98/ME/2000/XP (en ik heb het ook onder NT 4 sp6 gespeeld)
  • Mac OS 8/X
Beschavingen
Amerikanen, Azteken, Babyloniers, Chinezen, Egyptenaren, Engelsen, Fransen, Duitsers, Grieken, Indianen, Indiers, Japanners, Perzen, Romeinen, Russen en de Zulus. Elke beschaving heeft een eigen "Unieke Unit" zoals bijvoorbeeld de Jaguar Warrior voor de Azteken en de War Cariot voor de Egyptenaren. Alle volken starten met hun eigen uitvindingen en speciale mogelijkheden.
Zie Civs en Units
Grondstoffen
Hier een paar grondstoffen die voorkomen in Civ III: aluminium, brons, steenkool, vis, goud, paarden, ijzer, olie, rubber, salpeter, uranium, graan (+waarschijnlijk nog meer) en luxe goederen zoals edelstenen, goud, ivoor, zijde, specerijen and wijn. De basis grondstoffen werken op dezelfde manier als in Civ II, voedsel en productie etc. Nieuw in Civ III is dat je toegang tot bepaalde grondstoffen nodig hebt (dmv handel of doordat ze binnen je grenzen liggen) voor bepaalde units (zie hierboven). Luxe goederen verhogen het geluk in je beschaving. Grondstoffen kunnen ook op raken, dus gebruik ze verstandig.
Cultuur
Cultuut speelt een heel belangrijke rol in Civilization III, zonder een hoge cultuur rating is je beschaving gedoemd onder te gaan. In het spel is zijn er 'culture points' , die je invloed over steden en grenzen bepalen. Om deze punten te verzamelen moet je cultereel verantwoorde gebouwen plaatsen, zoals bibliotheken, universiteiten, bepaalde wereldwonderen, enz. Dus hoe meer punten je verzamelt, des te uitgestrekter zullen je grenzen zijn en des te gelukkiger je onderdanen. Als je genoeg punten verzamelt hebt, kan het voorkomen dat een stad van een andere beschaving zich aansluit bij jouw beschaving, compleet onder de indruk van jouw cultuur. Diplomatische relaties met andere beschavingen zullen ook verbeteren als je cultuur rating hoog is.
Als je echt goed bezig bent kun je zoveel cultuur punten verzamel dat je het spel zelfs wint. De andere beschavingen zijn zo verblind door jouw verlichte cultuur dat ze zich vol bewondering aansluiten onder jouw brilliante leiding.
Wereldwonderen
Er zijn 32 wereldwonderen, 12 Grote and 20 Kleine. Ik ken nog niet alle Wereldwonderen, daarom is de lijst nog niet compleet. Grote Wereldwonderen zijn die dingen die in CivII oorspronkelijk Wereldwonderen waren. Ze kunnen maar een keer gebouwd worden, en diegene die het wonder bouwt krijgt de voordelen. Er zijn geen wereldwonderfilmpjes meer, maar daarvoor in de plaats wonder animaties. De Grote Werledwonderen kunnen ook sneller gebouwd worden met de hulp van Great Leaders
Kleine Wereldwonderen zijn een nieuw soort wonderen die elke beschaving maar een keer kan bouwen, en de je pas kunt bouwen wanneer je bepaalde zaken hebt afgerond. Kleine Wereldwpnderen worden vernietigd zodra een stad ingenomen wordt, terwijl Grote Wereldwonderen overgenomen kunnen worden. (Zie ook Wereldwonderen)
En hoe win je?
Er zijn zes verschillende manieren om het spel te winnen.
  • UN victory: verenig de wereld achter jou.
  • Conquest: verover de wereld.
  • Spaceship: stuur een ruimtschip vol met kolonisyten naar Alpha Centauri.
  • Cultural: als je de meest verlichte cultuur in de werled bent geworden.
  • Domination: verover meer dan 75% van het landoppervlak.
  • Histograph: De beschaving met de beste score aan het eind van het spel wint.
Tot slot hier iets wat de legendarische Sid Meier (de grondlegger van de Civilization serie) te zeggen heeft over dit fantastische spel: "We've developed a brand new graphics engine that will bring the Civ world alive like never before and we continue to work on an interface that will make Civ III the most intuitive to play in the series."


0 Reacties

Aanbiedingen