Ga naar inhoud


- - - - -

City health in Civilization 4


Health (gezondheid), Geplaatste Afbeelding, is een eigenschap van steden in Civilization 4. Dit spelprincipe zorgt ervoor dat steden niet onbeperkt uit de voegen kunnen groeien.
Inleiding
De gezondheid (health) van een stad bestaat in Civ 4 uit 2 getallen. Het eerste getal is de optelsom van alle positieve effecten op de gezondheid van de stad. Dit aantal is normaal gesproken het getal waar men het over heeft als bij health. In deze uitleg wordt het health limiet genoemd. Health heeft meerdere bronnen: de locatie van de stad, gebouwen, wonderen en resources.
Het andere getal is de optelsom van alle negatieve effecten op de gezondheid van de stad, de ongezondheid oftewel unhealthiness. De belangrijkst oorzaak voor unhealthiness is de omvang van de stad, maar ook sommige gebouwen en resources dragen eraan bij.
Je kunt de health limit en de unhealthiness van een stad rechtsboven zien op het city screen, net naast de voedselbalk. De health limiet is het eerste getal met eenGeplaatste Afbeelding symbool. The unhealthiness is weergegeven met een Geplaatste Afbeelding icoon. Afhankelijk van de getallen staat tussen de twee getallen een ">", "=", of "<" teken.

Effecten
Er is één belangrijk effect van health: als de unhealthiness van een stad groter is dan de health limiet, consumeert elk populatiepunt boven die limiet 3 in plaats van 2 voedsel. Wanneer dit het geval is, is de stad unhealthy, wat zichtbaar is als een groene waas om de stad. Daarnaast kan een unhealthy stad geen "We love the king" viering hebben.

Unhealthiness berekenen
De unhealthiness van een stad wordt primair veroorzaakt door de omvang: een stad krijgt +1 ​Geplaatste Afbeelding voor iedere populatiepunt. Er is één uitzondering: er is geen unhealthiness door omvang als de stad het National Park wonder heeft gebouwd. Overige unhealthiness wordt veroorzaakt door gebouwen en locatie.

Unhealthy locaties
Zowel floodplains als jungle binnen het bereik van een stad veroorzaken unhealthiness als volgt:
  • jungle: 0,25 Geplaatste Afbeelding per vak
  • floodplains: 0,4 Geplaatste Afbeelding per vak
Het totaal van de veroorzaakte unhealth is de optelsom van al deze vakken binnen het bereik van een stad, naar beneden afgerond per type.
Dit betekend bijvoorbeeld dat een stad met twee floodplains en drie jungle vakken geen unhealth heeft, omdat het totaal van floodplains (0.8 Geplaatste Afbeelding) afgerond 0 is, en hetzelfde geldt voor de jungle ( 0.75 Geplaatste Afbeelding).

Unhealthy gebouwen
Sommige gebouwen verhogen de Geplaatste Afbeelding van een stad:

Gebouw Effect +NGeplaatste Afbeelding voor elke ...
forge +1Geplaatste Afbeelding
factory +1Geplaatste Afbeelding+2Geplaatste Afbeelding for coal, oil
coal plant +2Geplaatste Afbeelding for coal
laboratory +1Geplaatste Afbeelding
airport+1Geplaatste Afbeelding
industrial park+2Geplaatste Afbeelding+1Geplaatste Afbeelding for coal, oil


De health limiet berekenen
Here is how the health limit is computed. All cities get a base health limit, based on the difficulty level of the game. To this base level are added bonuses from the site, buildings, wonders, and resources.

Locatie bonussen
There are several significant health bonuses available for cities based on their siting. First, a city built on any tile with fresh water gets +2Geplaatste Afbeelding. Another bonus that is not obvious is that only coastal cities can build harbors, and thus avail themselves of extra health bonuses for seafood. Since almost all coastal cities will eventually build a harbor, and you'll usually have access to all three seafoods eventually, this means that in effect coastal sites get +3 Geplaatste Afbeelding.
One other bonus coming from a city's site is the +0.5Geplaatste Afbeelding from each forest in the city's big fat cross. This bonus is rounded down, so in general it is best to keep even numbers of forest tiles in a city.

Resources en gebouwen
Alle voedsel resources geven een +1Geplaatste Afbeelding. In combinatie met speciale gebouwen geven ook andere resource-types een Geplaatste Afbeelding bonus.
Er zijn veel verschillende gebouwen die een health-bonus geven, zie onderstaande tabel:

GebouwEffect+1Geplaatste Afbeeldingvoor elke...
GranaryCorn, Rice, Wheat
Harbor Clam, Crab, Fish
Aqueduct+2Geplaatste Afbeelding
Grocer Banana, Spices, Sugar, Wine
Hospital+3Geplaatste Afbeelding
Supermarket Cow", Pig, Deer, Sheep


Daarnaast bieden hydro en nuclear plants schone energie, waardoor de negatieve effecten teniet worden gedaan van een coal plant als die er is. Recycling Centers lossen alle unhealthiness van andere gebouwen op.

Wonderen
De Hanging Gardens geven een bonus van +1Geplaatste Afbeelding voor alle steden.


0 Reacties

Aanbiedingen