Ga naar inhoud


- - - - -

Sulla's Civ 4 Walkthrough


Deze walkthrough is gemaakt door Sulla, een beta tester van Firaxis. De oorspronkelijke Engelse text is te vinden op http://www.garath.ne...iv4_walk_1.html
Laten we beginnen met deze Civ 4 walkthrough! Ik begin met het starten van Civ IV en 'Singe Player' te selecteren in het hoofdmenu. Er zijn andere opties zoals Multiplayer, Hall of Fame, Civilopedia enzovoort, maar op dit moment willen we alleen een singel player game spelen. Het single player menu heeft 4 opties: Play Now, Load Game, Custom Game en Play A Scenario. Deze opties spreken redelijk voor zich; met Play Now start je snel een nieuw spel, terwijl je met Custom Game meer opties hebt om uit te kiezen. Om een beter beeld te krijgen waar je uit kan kiezen gaan we voor Custom Game. Dat scherm ziet er zo uit:
Geplaatste Afbeelding  
Bovenin het scherm kun je de beschavingen instellen; hier kun je je eigen beschavingen uitkiezen en die van je tegenstanders, en de meoilijkheiidsgraad instellen (er zijn nu 9 niveau's, van Settler tot Deity). Je kunt ook teams maken door 2 beschavingen hetzelfde teamnummer te geven en ja, je kunt ook een team game spelen in Single Player door bijvoorbeeld een AI toe te voegen aan jouw team. Of om het een uitdaging te maken al je tegenstanders in hetzelfde team.
Linksonder staan alle instellingen voor de map (landschap). Er zijn 6 grootte, 4 veschillende klimaten en 3 verschillende zee niveau's. Je kunt in elk tijdperk beginnen (van Ancient tot Future) en uit drie game snelheden kiezen. Als we kijken naar het aantal veerschillende map types - Civ 3 had er 3: Archipelago, Continents, en Pangea. Civ 4 komt met EEN EN TWINTIG map types! :rolleyes:
Geplaatste Afbeelding  
Dit is de volledige lijst; merk op dat dit niet voorgetekende maps zijn maar scripts om steeds opnieuw een compleet ander map te maken van hetzelfde type. Sommige zijn duidelijk bedoeld voor Single Player (SP), andere voor Multi Player (MP), maar ze KUNNEN allemaal gespeeld worden in beide modi. En voor de mensen die aan het zeuren waren over te kleine maps in Civ 4: probeer eens een Huge terra Map. Deze is gigantisch; duidelijk groter dan een Civ 3 huge map. Deze mensen moeten niet denken dat we niet aan hen dachten images/stories/civ4/walkthrough/wink.gif
Rechtsonder zijn de overwinnigs voorwaardes te vinden. De kolom in het midden heeft zoveel opties dat ik een nieuwe screensoht moet plaatsen:
Geplaatste Afbeelding
Dit izijn allemaal opties die je kunt kiezen voordat je een nieuw spel start. Ze zijn te kiezen voor SP en MP, hoewel een MP spel met 'Always Peace' niet het meest spannende iets ooit zal worden. Naast logische dingen als de opties voor Barbarians (pas op voor die 'raging barbarians'! Serieus geen grap!), kun je ook de meest populaire Civ 3 varianten kiezen uit dit menu. Jazeker, One City Challenge en Always War zijn nu ingebouwd in het spel zelf. Hopelijk gaan hierdoor mensen die nog nooit over gedacht hadden aan het spelen van een van deze varianten een keer hiermee experimenteren. Merk ook op hoe het stil blijven hangen van de muis over een optie een uitgebreidere beschrijveren laat zien (ik ben nu aan het hangen over One City Chanellenge, voor alle dudielijkheid).
Na een beetje gekloot met de instellingen heb ik Saladin gekozen als leider (met reden, kom ik later op terug) en de rest op default laten staan. Ik ga spelen op Noble, omdat dat de "gelijkwaardige" moeilijkheidsgraad is, waarbij de AI geen voordelen of nadelen heeft. Nu alles goed ingesteld is, klik ik op de Launch knop en ga beginnen! Dit is hoe mijn beginpositie die ik toebedeeld kreeg eruit ziet:
Geplaatste Afbeelding  
Al deze plaatjes zijn trouwens verkleind om de traffic van de site een beetje binnen de perken te houden. Ik ga nu verder met het uitleggen van het hoofdscherm voordat ik ook maar iets anders ga doen. Bovenin zijn alle adviseurs knoppen, welke ook te bereiken zijn onder de [F1] - [F9] toetsen op je toetsenbord. We komen hier nog op terug. Linksonder is een plaatje van de geselecteerde unit (een warrior in dit geval), de opdrachten die je kunt geven staan in het midden, en de minimap en een aantal andere opdracht knoppen rechtsonder. De score is ook continu weer gegeven rechtsonder (je kunt dit wel uitzetten). Voor zover we nu kunnen zien heb ik een resource-arme startpositie gekregen (resources zijn een stuk belangrijker in civ4, zoals je dadelijk gaat zien). Er is Stone binnen bereik maar verder niets. Laten we de warrior gaan verplaatsen en kijken of we iets interessants tegenkomen in de mist.
Geplaatste Afbeelding  
Kijk! We hebben paarden in de buurt. Nu wordt het absoluut een stuk vruchtbaardere start (de opbrengsten per vakje - dus de food/shields/commerce op de map - verschijnen automatisch wanneer een Settler is geselecteerd. De blauwe circel is de plek waar civ4 vindt dat ik de stad het beste kan bouwen). Omdat ik de stad niet een vakje van de kust af wil bouwen (dit is een nog grotere no-go dan in Civ 3), verplaats ik de Settler naar de kust. Dit onthult een koeien Resource naast het vakje waar ik heenging! De situatie verbeterd rap. :)  Ik wil als laatste nog het vakjes grid aanschakelen, omdat ik daaraan gewend ben geraakt. Dat kan met de combinatie [Ctrl]+[T] of met het knopje waar de rode pijl bij staat in het plaatje hieronder.
In 3950BC begint de geschiedenis van mijn beschaving door Mecca te stichten:
Geplaatste Afbeelding  
Het stichten van een nieuwe stad geeft de mogelijk tot onderzoek (zie de tech icoontjes bovenin). Voordat we daarmee aan de slag gaan, gaan we eerst even in Mecca kijken en besluiten we als eerste bouwen.
Geplaatste Afbeelding  
Einde verhaal voor de mensen die civ4 afkraakten toch? :D  Ik ga nog niet in detal op alles wat je hier kunt doen nog; op dit moment laat ik Mecca een Warrior bouwen. Omdat Warriors 15 Shields kosten en Mecca 2 shields per turn produceert gaat dit 8 turns duren. Er is eigenlijk verder niets te doen in dit scherm nu, dus ga ik terug naar het hoofdscherm.
Het volgdende wat we moeten doen is te kiezen welke technologie we willen onderzoekn. Wanner we kijken naar de opties hierboven kunnen we kiezen uit (van lings naar rechts) Meditation, Polytheism, Fishing, Agriculture, Hunting, Mining, en Masonry. Al deze dingen maken de weg vrij voor belangrijke dingen, maar ik wil proberen om een religie hier als eerste te krijgen, dus kies ik Polytheism als eerste. Als ik het voor elkaar krijg om als eerste van de wereld dit uit te vinden, sticht ik Hinduisme in Mecca (wat errug handig is). 11 turns, dus laten we er het beste van hopen. De warrior gaat verder verkennen, en met verder niets te doen beeindig ik de turn.
Dit waren alweer de eerste 2 turns van het spel.

De volgende turns gaan snel voorbij. Ik spot een goody hut en ga er heen. In 3849BC loop ik er over en krijg ervaring (Experience):
Geplaatste Afbeelding  
Kijk eens aan, dit is iets wat je niet zou kunnen krijgen in Civ III! :lol:  De hut geeft mn Warrior 5 sxperience (XP), wat genoeg is voor 2 promoties. In Civilization IV krijgen units een promotie met XP, 5XP, 10XP, 17XP, enz., maar meer dan 20 haalt een unit eigenlijk nooit. Verschillende units hebben ook verschillende promoties, en voor sommige promoties moet je eerst een andere promotie hebben gekregen. Je kunt bijvoorbeeld niet City Raider II krijgen voordaat je City Raider 1 hebt. Dit zijn de drie keuzes die ik heb voor mn warrior:
Geplaatste Afbeelding  
Oja, units geven een beetje licht wanneer ze rijp zijn voor een promotie. Ik kan kiezen uit Combat   I (+10% overall strength), Woodsman I (+20% defense in forest/jungle) en City Raider I (+20% City Attack). City Raider is waarschijnlijk niet zo'n goede keus nu, omdat ik niet van plan ben andere steden aan te vallen met deze unit. En hoewel Combat I nooit een verkeerde optie is, is het voordeliger om te kiezen voor Woodsman I en dan daarna Woodsman II, waardoor mijn Warrior 2 vakjes/turn mag lopen in bossen, precies wat ik wel in een scout. Ik doe dat, en mag nu mn warrior twee keer verzetten. Promoties zijn leuk! :)
Geplaatste Afbeelding  
Daar gaat ie! Ik heb zijn voortgang gemarkeerd met een rode lijn, let ook op de kleine promotie icoontjes naast het plaatje van de unit. Dit helpt om bij te houden welke promoties een unit allemaal heeft; je kunt ook met je muis boven een unit blijven hangen voor die info. Mijn Woodsman II warrior is de volgende paar turns bezig het landschap te verkennen, zoveel mogelijk in het bos blijvend om snel te bewegen. De grenzen van Mecca worden uitgebreid door de cultuur van het paleis in 3760 BC, waarbij een paard en ivoor resource onthuld word. Jammer! Ik zal wel nog een stad bouwen richting het oosten om deze ook te pakken... In de volgende turn vind mn warrior de Egyptenaren in het noorden!
Geplaatste Afbeelding  
Hatshepsut is Cautiuus richitng mij, wat oook niet zo verwondelijk is omdat er nog negatieve op positieve dingen gebeurd zijn op politiek gebied. Er zijn nu nog slechts 2 opties: Oorlog verklaren of vrede houden. Dat is alles! Voordat er andere opties komen, moet er eerst meer onderzoek zijn. Verder je technologieen of goud kunt verhandelen moet je dus eerst de technologie daarvoor ontwikkelen. Niemand gaat dus nog 0% research doen in het begin van een spel! :)  Omdat ik niets anders kan, ga ik voor de vrede optie en gaat mn waarrior verder. Ik kan ook niet binnen de grenzen komen van Hatsheput's gebied zonder oorlog te verklaren, dus ik ga er nu gewoon langs. Grenzen stellen veel meer voor in Civ 4
In 3640BC is de warrior in Mecca voltooid en krijg ik een nieuw pop-up bericht: Iemand heeft het Boedisme gesticht! :unsure:
Geplaatste Afbeelding  
Waarschijnlijk was het dus wel slim dat ik niet voor die religie gegaan ben.. De technologie voor Boedisme (Meditation) is weliswaar goedkoper dan die voor Hindoeisme (Polytheism), maar als je Hindoeisme mist kun je nog altijd doorgaan voor het Joodse geloof door Monotheism te onderzoekn. Boedisme is meer een goedkope, one-shot deal. Ik ben dus voor deze veiligere variant gegaan, en hopelijk levert dat me iets op. We zullen het zien over 3 turns. Omdat de meste Spirituele beschavingen beginnen met de technologie Mysticism (Zoals mijn Arabs) kunnen zij meteen een religie gaan onderzoeken. Dat is een bijna net zo groot voordeel als het uitblijven van anarchie tijdens revoluties. Als je dus een vroege rligie wil, neem een Spirituele beschaving. Wat de andere Trait betreft, Philosophical (de andere trait van mijn beschaving), daar komen we nog op terug. Op dit moment ga ik eerst de nieuwe warrior Fortify-en in Mecca en begin met het bouwen van een Barracks.
Ondertussen heeft mn scoutende warrior nog een Goody Hut gevonden in het oosten. Deze geeft mee een kaart (niet zo heel goed) maar het onthuld wel dat ik meer naar het noorden en oosten moet gan met mn scout. Het lijkt dat ik afgesloten ben naar het zuiden; ik ben nogal dichtbij de toendra. Ik zal daarom naar het noorden moeten uitbreiden voordat Hatsheputs het inneemt. Er is ook plek voor een super stad r=in het oosten, met Fish/Clam/Wheats allemaal binnen bereik.
De volgende turn vind de warrior een leeuw in de wildernis.. oeps!
Geplaatste Afbeelding  
Ik heb extra ingezoomd voor deze screenshot, ten eerste om te laten zien dat dat KAN in civ 4, en ten tweede om de leeuw beter te laten zien. In tegenestelling tot wat sommige mensen hadden gepost op forums, zijn deze barbaarse beesten niet het einde van de wereld :). Ze kunnen onbewaakte units zoals settlers en workers opeten, maar vecht units worden zelden compleet uitgeschakeld. Ik verplaats mijn Warrior richting het noorden, om de leeuw uit te dagen hem aan te vallen. Kom nou, hij gaat verdedigen in het bos (+50% defense) en hij is Woodman II, dus nog eens 50% daar bovenop. Ik ben niet bang.
Tussen de turns valt de leeuw aan en, hee, hij berokkend mijn Warrior toch wat schade.
Geplaatste Afbeelding  
Mijn Warrior is nu op halve sterkte (1.0 van 2.0). Dit is een extreem slechte speling van het lot; normaliter zou de Warrior weinig tot geen schade hebben. Nu moet ik stoppen en hem laten genezen. Zie je het kleine genees icoontje? Dat geeft de unit de opdracht om te wachten totdat ie weer helemaal beter is; het gaat 5 turns duren, grrr.. Units helen sneller binnen je eigen grenzen dan in buiten, en nog langzamer binnen de grenzen van een tegenstander. Er is verder niets te doen dan wachten.
Iets positiefs, ik ben de eerste die Ploytheisme ontdekt en ik sticht Hinduisme in Mecca :)
Geplaatste Afbeelding  
Na het bekijken van de religie video (strak!) krijg ik een pop-up scherm of ik wil converteren naar Hindaeisme. Omdat er geen enkele reden is om dat niet te doen - omdat ik een spirituele beschaving ben, heb ik zelfs geen enkele turn anarchie - doe ik het dan ook. Nu speelt natuurlijk de vraag, wat doet religie in Civ IV nu precies? Nou, een paar erg belangrijke zaken:
   1) Elke stad met jouw religie produceert 1 cultuur per turn. De heilige stad van jouw religie produceert ook nog eens een extra 5 cultuur per turn. Je religie verspreiden in het begin van het spel is dus een goede manier om je grenzen uit te breiden.
   2) Steden met jouw religie krijgen +1 gelukkig gezicht (happy face), waardoor ze een fase groter kunnen worden (hier meer over later).
   3) Steden met religie kunnen religie specigfieke gebouwen bouwen zoals tempels en kathedralen. geen religie betekent dus ook geen tempel!
   4) Om dezelfde reden kun je ook geen priester specialist maken, omdat eeen tempel hier een voorwaarde voor is.
   5) Als je een Great Prohet krijgt, kun je een Shrine bouwen in je Holy City, wat je elke turn 1 goud per stad met jouw religie oplevert. Als jouw religie de hele werled overgaat kan dit een hele BERG geld opleveren!
   6) Tot slot heeft religie een enorme impact op diplomatie. Beschavingen met hetzelfde geloof worden sneller vrienden; Beschavingen met verschillemde geloven hebben problemen met elkaar. In dit spel ga ik proberen om het Hindoeisme goed te verspreiden en goede Shrine inkomsten te creeren.
Nu ik mn eerste tech ontdekt heb, wat zal verder onderzoekem? We kijken even naar de tech tree zelf ([F6] is de hotkey, er is ook een knop linksboven in het scherm)
Geplaatste Afbeelding  
Dit komt natuurlijk heel verwarrend over als je dit voor het eerst ziet, maar geloof me, hoe langer je er mee bezig bent, hoe makkelijker het wordt. I was begonnen met Mysticism en The Wheel omdat ik Arabia ben, em je kunt zien dat ik Polytheisme al ontdekt heb. Er zijn een hoop opties voor me om uit te kiezen nu, maar het belangrijkste wat ik kan doen nu is het onderzoeken van worker tech's zodat ik het landschap kan gaan verbeteren. Ja, je moet tegenwoordig dingen als mining en farming ONDERZOEKEN, je workers kunnen dat niet vanaf het begin! Het is mogelijk een worker te maken in het begin die helemaal niets kan! :D  Omdat we de koeien en paarden willen gaan vangen in de buurt van Mecca, willen we Animal Husbandry gaan onderzoeken. De snelste manier om daat te komen is via Hunting (Het zou ook via Agriculture kunnen, maar die heb ik nu niet nodig en hij is iets duurder). Dus het wordt Hunting, over 5 turns klaar.

Mecca is ook size 2 geworden in deze turn, en nu het 1 size groter is geworden, ga ik de productie veranderen. Op dit moment worden er 7 Shields gebruikt voor de productie van de barracks; Deze worden bewaard als ik later weer kies om de barracks af te bouwen (dit is naatuurlijk anders dan in de voorgaande delen van Civ). Ik verander de productie in een Worker, welke in 12 turns klaar is. Kijk:

Geplaatste Afbeelding  
Workers en Settlers worden op een iets andere manier geproduceerd in Civ 4. In afgelopen Civ versies kostten deze een bepaalde hoeveelheid Shields en bij het maken van de unit nam de populatie van de stad af. In Civ 4 is er geen effect meer op de populatie, maar kosten het maken van een Worker/ Settler Shields en voedsel. In andere woorden, steden die workers of settlers bouwen groeien niet, omdat al hun tevfel aan voedsel in de productie gaat zitten van de unit. Mecca hier stopt zijn 2 surplus voedsel in de productie van de Worker. Omdat workers en Settlers veel duurder zijn in Civ 4 (resp. 60 shields en 100 shields) zijn ze ook veel waardevoller dan in vroeger. Je wil niet je eerste worker verliezen aan een barbarian. Het duurt dan wel 12 turns nu voor Mecca om een worker te maken, maar als ie klaar is kan Mecca echt hard gaan groeien als ik een pasture bouw op de koeien en paarden. IOk heb trouwens ook een pijl gezet bij het kleine gouden sterretje dat aangeeft dat Mecca de Holy City is voor het Hindoeisme.








0 Reacties

Aanbiedingen